•  
  •  
 

Regards

Keywords

Animated film, committed cinema, creative dissents, post-colonialism, Tunisia

Document Type

Article

Abstract

Animated cinema in Tunisia remains a terra incognita both beyond its own borders and within them. A production limited to short formats, suffering from the same screening problems as other short films and from the prejudices still associated with this kind of cinema – exclusively for children, purely fun, too popular – can explain the marginal status of animated cinema compared to “other” cinema, in the art world and at the university, and the lack of criticism and studies on Tunisian animation.
Nonetheless, the Arab uprisings of 2011 increased the visibility of the region’s media and cinema on a global scale. The special attention paid to animation is undoubtedly and in large part motivated by the emergence of an Arab Spring production and post-revolution animation, mainly broadcast on the web. These web short films, such as the transnational series Kharabeesh or the Tunisian series Captain Khobza, have been in tune with street protests and dissent on social media by offering satirical political content.
This article, while retracing the history of Tunisian animated film, aims to show, through two case studies, how this cinema has been, since its birth in the mid-1960s and until today, a committed and dissenting cinema.

ملخص

مازالت سينما التحريك التونسية، كسواها في العالم العربي، تعاني من قصور في التعريف بنفسها في الداخل قبل الخارج. ويرجع هذا إلى موقعها الهامشي في الوطن العربي، سواء على مستوى الإنتاج وصناعة الفيلم أو الكتابات النقدية والبحوث الأكاديمية، وخاصة المشاهدة والانتشار

ولو أننا نلاحظ منذ سنوات قليلة ماضية بروزًا لهذا النوع من السينما في العالم العربي، فإن هذا الاهتمام يتجاوز الحدود القومية والإقليمية من ناحية، ومجال كتابات النقد والدراسات السينمائية من ناحية أخرى. ولعل ظاهرة الربيع العربي واندلاع الثورات العربية، وتسليط الأضواء على كل ما يمكن أن يفسر هذا الاهتمام، قد سبقه بالدرجة الأولى انتشار المنتوجات الثقافية والمجتمعية

كما نلاحظ أفلام الكارتون السياسي الساخر على الشبكة العنكبوتية والمواقع الاجتماعية كوسيلة لدعم الاحتجاجات والانتفاضات، وذلك على غرار أفلام فريق خرابيش التي تناولت مواضيع وشخصيات تهم المنطقة ككل، أو السلسلة التونسية "الكابتن خبزة" التي اهتمت بالشأن السياسي التونسي بطريقة هزلية وساخرة

ولكن الباحث في فن التحريك التونسي يمكنه إدراك أن هذا النوع من السينما تغلب عليه نزعة التسييس، أو على الأقل البحث عن خطاب توعوي مجتمعي، وذلك منذ بداياته في أواسط الستينات من القرن الماضي

Share

COinS