Regards
Keywords
semiology, aesthetics of space, the movie, Ridha Behi, "El Sounounou La Yamoutou Fil Kods"
Document Type
Article
Abstract
In this study, we aim to conduct a perceptual experiment and a semiological reading of the aesthetics of space in the film El Sounounou La Yamoutou Fil Kods by Tunisian director Ridha Behi.
This film, produced in 1994, came as a response to the accusation that Tunisian cinema ignored the Palestinian cause. It also combines three genres of cinematic practice: fiction, documentary, and political.
The film tells the story of the search for a mother who has been lost since 1948. A daily newspaper publishes a recent photo of this mother. The director takes her story as a starting point for a journey to restore the lost land, to search for origin and identity, and to return to the roots.
We focused on activating the tripartite relationship between the aesthetics of space, the viewer's reception, and the semiology of the film, which we see as essential to determining the artistic value of the film under study.
We have come to understand, to some extent, the philosophy behind the film’s direction and its ability to shape the viewer’s perception and lead them toward multiple interpretations — starting with an understanding of film language through the sensory observation of shots.
The idea is to trigger mental images that evoke emotions.
ملخص
حاولنا في هذه الدراسة خوض تجربة إدراكية وقراءة سيميولوجية لجمالية الفضاء في فيلم "السنونو لا يموت في القدس" للمخرج التونسي رضا الباهي، وقد جاء هذا الفيلم الذي أنتجه سنة 1994 كردّ على تهمة تجاهل السينما التونسية للقضية الفلسطينية. وهو فيلم ينتمي إلى سينما المؤلف ويجمع بين ثلاثة أجناس من الممارسة السينمائية: وهي الروائية والوثائقية والسياسية
الفيلم يروي قصة البحث عن أم ضائعة منذ عام 1948 التي نشرت لها إحدى الصحف اليومية صورة حديثة، قصة أرادها المخرج رحلة من أجل إرجاع الأرض المنهوبة والبحث عن الأصل والعودة إلى الجذور والهوية الضائعة
وقد ركزنا على تفعيل العلاقة الثلاثية بين جمالية الفضاء وتلقي المشاهد وسيميولوجيا الفيلم التي نراها أساسية للوقوف عند القيمة الفنية للنموذج السينمائي موضوع الدراسة
وفهمنا إلى حدٍّ ما عبر التحليل فلسفة إخراج العمل ومدى قدرته على توجيه إدراك المشاهد ودفعه نحو قراءات متعددة تكون في بادئ الأمر فهماً للغة الفيلمية من خلال رصد حسّي للصور، لتتحول إلى صور ذهنية تلامس اللاشعور
Recommended Citation
Shaaban, Abdel Salam
(2021)
"سيميولوجيا جمالية الفضاء في فيلم: "السنونو لا يموت في القدس" لرضا الباهي,"
Regards: Vol. 26:
No.
26, Article 9.
Available at:
https://e-journals.usj.edu.lb/regards/vol26/iss26/9
Included in
Comparative Literature Commons, Creative Writing Commons, Film and Media Studies Commons, Fine Arts Commons, Theatre and Performance Studies Commons