•  
  •  
 

Al-Kīmiyā

Keywords

Knowledge transfer, misconceptions, specialized texts, interaction between academics and practitioners, interaction platforms

Document Type

Article

Abstract

The article raises the question of the relationship between theory and practice by examining the requirements of communication between translators/practitioners on the one hand and trainers and academics/theorists on the other hand. It focuses on the concept of “specialization” in the Arab World and on technical translation. It highlights a wide range of misunderstandings and misconceptions among all parties involved in the field of translation. This fact results from the inadequate transfer of knowledge in translation studies as well as from the lack of involvement of professional practitioners in the knowledge production process. In order to remedy this, the article proposes a model for the transfer and production of knowledge that would constitute a practical framework for linking theory to practice. In the final section, the article presents a set of interaction platforms that would allow academics and practitioners to collaborate in order to guarantee the contribution of all parties involved in the field of translation and to fight against the persistence of misconceptions in the Arab World.

الملخص
الملخص يطرح المقال مسألة العلاقة بين النظرية والتطبيق من باب التساؤل حول متطلبات التواصل بين المترجمين ممارسي المهنة من جهة والمدرّبين والأكاديميين المنظّرين من جهة ثانية. ويركّز في هذا الإطار على مفهوم الاختصاص في العالم العربي وعلى ترجمة النصوص التقنية. فيلاحظ اتساع سوء الفهم والتصورات الخاطئة بين المعنيين في ميدان الترجمة. ويعزى ذلك إلى نقل منقوص للمعارف بدراسات الترجمة وإلى عدم إشراك الممارسين المهنيين في عملية إنتاج المعرفة. ومن أجل تصويب هذا الخلل، يقترح المقال أنموذجًا لنقل المعارف وإنتاجها يشكّل إطارًا عمليًا لربط النظرية بالتطبيق، كما يعرض في النهاية لسلسلة من الخطوات تمكّن من مساهمة الأطراف كافة العاملة في مجال الترجمة في العالم العربي.

الكلمات المفاتيح
نقل المعرفة، تصورات خاطئة، النصوص المتخصصة، التفاعل بين المنظرين والممارسين، منصات التفاعل

Share

COinS